Prace serwisowe po stronie hostingodawcy zostały przesunięte na 05.04 od godz. 22 do 06.04 godz. 6 rano. Forum będzie wtedy niedostpęne. Z uwagi jednak na specyfikę prac, czas niedostępności może się wydłużyć.

[1M] Wymiana stacyjki

Czyli zrób to sam i pochwal sie na forum.
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Kitaj
Forumowicz
Posty: 2816
Rejestracja: 01 lip 2008, 23:52
Auto: E46 330xd/A6 C5 2.8
Model: M57D30/2.8 ALG
Skąd?: Okolice Oławy

[1M] Wymiana stacyjki

Post autor: Kitaj »

No więc jak powiedziałem, a raczej napisałem tak zrobiłem ;-)

Do wymiany stacyjki potrzebujemy śrubokręta płaskiego, krzyżaka, torxów oraz splin M12 do odkręcenia kierownicy.

Instrukcja demontażu kierownicy już jest więc nie będę się na ten temat rozpisywał :-)

Następnie żeby zdemontować tą czarną osłonę musimy wsadzić głowę pod kolumnę znajdują się tam 2 otwory w które wsadzamy krzyżaka i wykręcamy takie cienkie wkręty. Idąc dalej w kierunku pedałów mniej więcej po środku tych 2 otworów z którymi przed chwilą działaliśmy znajduje się jeszcze jedna śruba tym razem na klucz typu torx.

Żeby ściągnąć dolną część osłony musimy odkręcić łapkę od regulacji położenia kierownicy, trzyma się ona na 2 śrubach typu torx.

Żeby ściągnąć te przełączniki od wycieraczek oraz kierunkowskazów odkręcamy śrubę znajdującą się u góry, jest to śruba na klucz typu torx
Obrazek
Oczywiście nie zapominamy o wypięciu kostek.

Gdy uporamy się ze wszystkim wyżej napisanym powinien ukazać nam się taki widok:
Obrazek
Odkręcamy brązowy przewód który był w miejscu zaznaczonym czerwonym kółkiem jest to śruba na klucz torx oraz z tyłu trzyma ją nakrętka. Następnie musimy zajrzeć pod tą czarną osłonę znajdują się tam 2 plastikowe bolce zaznaczone na fioletowo, wystarczy jednostronnie ścisnąć go śrubokrętem oraz ciągnąc tą osłonę do góry i powinien wyjść.

Gdy to zrobimy musimy jeszcze wypiąć z tej osłony przewody które idą do przełączników, które niedawno zdemontowaliśmy. Po prawej jest zatrzask a po lewej taka plastikowa jodełka którą powinno nam się udać wypchnąć za pomocą płaskiego śrubokręta na zdj zaznaczone na czerwono:

Obrazek

Obrazek

Po wykonaniu powyższych czynności powinien ukazać nam się taki oto widok:
Obrazek

Teraz najtrudniejsze czyli śruby antykradzieżowe zwane zrywalnymi zaznaczone na fioletowo które przed wkręceniem wyglądają mniej więcej tak:

Obrazek

Śruby takie odkręcamy poprzez wywiercenie cienkim wiertłem otworu wzdłuż śruby po czym przykładamy płaski śrubokręt i musimy mocno zapierd.... yyy znaczy się uderzyć młotkiem :mrgreen: w śrubokręt po czym powinno nam się udać wykręcić daną śrubę śrubokrętem. Jako że w tolku jest ciasno i nie ma jak upchać od góry wiertarki tak żeby wiercić idealnie w środku ( przynajmniej moja wiertara się tam nie mieściła, jak macie jakieś małe to możecie próbować) próbowałem bez wykonania odwiertu napieprzać młotkiem i śrubokrętem niestety bez skutecznie po czym wkurzyłem się, wyciągnąłem wyrzynarkę i wykonałem 2 poziome cięcia w miejscach zaznaczonych na pomarańczowo
Obrazek
Nie tniemy tego stalowego mocowania stacyjki tylko tniemy w aluminiowym korpusie stacyjki!! W końcu stacyjka i tak idzie nowa... Składamy wszystko do kupy w odwrotnej kolejności. ;-)

Co do stacyjki to jakaś masakra zjeździłem wszystkie sklepy, złomowiska oraz szroty w Oławie ale nie mieli i jakoś przypadkiem zajechałem jeszcze w jedno miejsce w Oławie gdzie facet handluje częściami używanymi, po dość długich poszukiwaniach znalazł ostatnią sztukę za całe 100 zł :mrgreen: Patrząc na ceny z allegro gdzie używka za 200-250zł to całkiem korzystnie. Następnie udałem się do Wrocławia gdzie 2 gości którzy zajmują si dorabianiem kluczy oraz ogólnie stacyjkami już około 15 lat w 40min ustawiło zapadki w kupionej stacyjce pod stary klucz oraz przełożyli pastylki w kluczach, koszt 50zł :-) W ASO nowa stacyjka 516zł....

Po wszystkim zostało tylko zaprogramowanie kluczyka, nie wiem czy przez to ze miałem 3 dni zdjętą klemę z aku czy przez te wszystkie cuda związane ze stacyjkami.

Jak już się tak rozpisałem to jeszcze opisze programowanie kluczyka:

Do programowania pilota zdalnego sterowana muszą być dwa kluczyki.
1. - Wkładamy kluczyk do stacyjki i włączamy zapłon.
2. - Zamykamy wszystkie szyby i wychodzimy z samochodu.
3. - Zamykamy samochód.
4. - Wkładamy kluczyk do zamka drzwi od strony kierowcy z pilotem do programowania i naciskamy jeden przycisk otwórz lub zamknij przez ok. 3 sekundy. Powinien nam się odezwać klakson choć nie jest to regułą.
5. - Otwieramy kluczykiem drzwi samochodu ( nie pilotem ), wyjmujemy kluczyk ze stacyjki. Proces programowania pilota zakończony. Pilot powinien być już aktywny.

Dziękuję wszystkim za uwagę oraz życzę miłej lektury i już łatwiejszego (mam nadzieję) grzebania w aucie ;-) :-P

Jeżeli coś jest niezrozumiałe to pisać :-)
Ostatnio zmieniony 07 lis 2011, 17:19 przez Kitaj, łącznie zmieniany 1 raz.
karus
Forumowicz
Posty: 7
Rejestracja: 22 cze 2018, 14:10
Auto: Seat Toledo 1M
Model: 1.6 SR 8V AKL

Re: [1M] Wymiana stacyjki

Post autor: karus »

Jedna poprawka. Śruby antykradzieżowe na które przymocowana jest stacyjka można bez większego problemu odkręcić małym przecinakiem lub mocnym śrubokrętem uderzając młotkiem na brzegach po obwodzie śruby. Można wcześniej psiknąć np. WD-40. Kierunek odkręcania normalny - nigdy nie wiem czy to prawy czy lewy ;-) Gdy tylko uda się ją ruszyć to już do końca odkręcimy ją kombinerkami.
pzdr
Awatar użytkownika
DzieX
Administrator
Posty: 3122
Rejestracja: 22 cze 2011, 09:58
Auto: Seat
Model: Toledo 1M
Skąd?: Nadarzyn
Kontakt:

[1M] Wymiana stacyjki

Post autor: DzieX »

Prawo się zakręca, lewo odkręca. Próbowałem naciąć te śruby i odkręcić, ale nie chciały puścić.
karus
Forumowicz
Posty: 7
Rejestracja: 22 cze 2018, 14:10
Auto: Seat Toledo 1M
Model: 1.6 SR 8V AKL

[1M] Wymiana stacyjki

Post autor: karus »

@DzieX - to są sruby samozrywalne i pewnie są dokręcane z dużym momentem - bez młotka i przecinaka może być ciężko je ruszyć. Zastosowanie WD-40 też ma tu sens.
ODPOWIEDZ