Z przykrością informuję, że forum będzie dostępne tylko do końca najbliższego okresu rozliczeniowego. Tj. do końca lipca 2024. Decyzja zostala podjęta z powodu znikomej aktywności. Jeśli ktoś jest zainteresowany przejęciem domeny lub backupem bazy zapraszam na priv.
~DzieX

Norma DIN 72552 dla schematów elektrycznych w autach

Wszystko o elektryce w aucie
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
DzieX
Administrator
Posty: 3128
Rejestracja: 22 cze 2011, 09:58
Auto: Seat
Model: Toledo 1M
Skąd?: Nadarzyn
Kontakt:

Norma DIN 72552 dla schematów elektrycznych w autach

Post autor: DzieX »

Dodaję jako ciekawostkę. Przydaje się przy czytaniu schematów np z ELSY

https://pl.wikipedia.org/wiki/DIN_72552
https://forum.vw-passat.pl/topic/31384- ... trycznych/

DIN 72552 – norma DIN opisująca niemal wszystkie styki elektryczne w samochodach za pomocą kodów numerowo-literowych.

Tablica poniżej przedstawia najczęściej używane kody.
Styk Opis

Układ zapłonowy

1 cewka, rozdzielacz, niskie napięcie
1a, 1b rozdzielacz z dwoma osobnymi obwodami
2 przerywacz zapłonu
4 cewka, rozdzielacz, wysokie napięcie
4a, 4b rozdzielacz z dwoma osobnymi obwodami, wysokie napięcie
7 zacisk przewodu oporowego zapłonu, do rozdzielacza zapłonu
15 zasilanie plusem po włączeniu stacyjki
15a z przewodu oporowego do cewki zapłonowej i rozrusznika

Podgrzewanie wstępne (diesel)

15 wejście podgrzewania
17 start
19 świeca żarowa

Rozrusznik

50 włącznik rozrusznika

Akumulator

15 zasilanie plusem z akumulatora po włączeniu stacyjki
30 zasilanie plusem bezpośrednio z akumulatora
30a zasilanie plusem bezpośrednio z drugiego akumulatora przez przekaźnik 12/24 V
31 minus akumulatora lub masa
31a minus akumulatora bezpośrednio lub masa przez przekaźnik 12/24 V
31b minus akumulatora lub masa przez przełącznik
31c minus akumulatora przez przekaźnik 12/24 V

Silnik elektryczny

32 minus
33 zacisk główny (można zamieniać ze sobą podłączenia 32 i 33)
33a ogranicznik
33b cewka stojana
33f 2 bieg obrotów
33g 3 bieg obrotów
33h 4 bieg obrotów
33L obroty w lewo
33R obroty w prawo

Kierunkowskazy

49 wejście kierunkowskazów
49a wyjście przerywacza, wejście kontrolki
49b wyjście drugiego obwodu
49c wyjście trzeciego obwodu
C kontrolka 1
C2 kontrolka 2
C3 kontrolka 3
L kierunkowskaz lewy
R kierunkowskaz prawy
L54 wyjście na światła, lewa strona
R54 wyjście na światła, prawa strona

Alternator

51 prąd stały z wyjścia mostka prostowniczego
51e jak 51, z cewką dławiącą
59 wyjście prądu przemiennego, wejście do mostka prostowniczego, przełącznik świateł
59a ładowanie, wyjście z wirnika
64 przewód sterujący

Prądnica, regulator napięcia

61 kontrolka ładowania
B+ plus akumulatora
B- minus akumulatora
D+ plus prądnicy
D- minus prądnicy
DF szczotka
DF1 szczotka 1
DF2 szczotka 2
U, V, W trzy fazy prądu przemiennego

Światła

54 stop
55 przeciwmgłowe
56 szperacz
56a drogowe i kontrolka
56b mijania
56d błyśnięcie
57 postojowe motocykla
57a postojowe
57L postojowe lewe
57R postojowe prawe
58 tablicy rejestracyjnej, tablicy wskaźników
58d ściemniacz oświetlenie tablicy wskaźników

Wycieraczki / spryskiwacze

53 wejście plus silnika wycieraczek
53a plus położenia krańcowego
53b minus położenia krańcowego
53c pompka spryskiwacza
53e masa zatrzymania
53i silnik wycieraczki ze stałym magnesem, trzecia szczotka do najszybszego biegu

Sygnały dźwiękowe

71 wejście klaksonu
71a wyjście klaksonu, niskie
71b wyjście klaksonu, wysokie
72 przełącznik świateł awaryjnych
85c włączenie dźwięku świateł awaryjnych

Przełączniki

81 otwarcie
81a pierwsze wyjście otwarcia
81b drugie wyjście otwarcia
82 zamknięcie
82a pierwsze wyjście zamknięcia
82b drugie wyjście zamknięcia
82z pierwsze wejście zamknięcia
82y drugie wejście zamknięcia
83 wejście przełącznika wielopozycyjnego
83a pierwsze wyjście przełącznika wielopozycyjnego
83b drugie wyjście przełącznika wielopozycyjnego

Przekaźniki

85 minus cewki
86 plus cewki

Styki przekaźników

87 styk wspólny
87a styk normalnie zamknięty
87b styk normalnie otwarty
88 drugi styk wspólny
88a drugi styk normalnie zamknięty
88b drugi styk normalnie otwarty

Dodatkowe

52 sygnał podłączenia przyczepy
54g zawory magnetyczne hamulców przyczepy
75 radio, zapalniczka
77 zawory sterujące drzwiami pneumatycznymi
Awatar użytkownika
DzieX
Administrator
Posty: 3128
Rejestracja: 22 cze 2011, 09:58
Auto: Seat
Model: Toledo 1M
Skąd?: Nadarzyn
Kontakt:

Re: Norma DIN 72552 dla schematów elektrycznych w autach

Post autor: DzieX »

Dodam od siebie:

30 – czerwony/zasilanie stacyjki, „+” stały;
50 – czerwono-czarny/rozrusznik
50b – cienki niebieski/zasilanie do przewodu D+, po maju 98 nieużywany
15 – czarny/zapłon i urządzenia nie gasnące przy rozruchu, np. deska rozdzielcza
X – czarno-czerwony/zasilanie reflektorów i przekaźnika dużych odbiorników – gaśnie przy rozruchu
P – cienki szary/światła postojowe, nie mylić z pozycyjnymi. „+” tylko po wyjęciu kluczyka
S (lub SU) – brązowo-czerwony cienki/radio, „piszczek” zapomnianych świateł i niektóre funkcje modułu komfortu, radio. „+” tylko z kluczykiem
54 - sygnał stop (F)
BL, BR - blinker left/right - lewy i prawy kierunkowskaz
ODPOWIEDZ